Eating disorders

CNS Spectrums ◽  
2016 ◽  
Vol 21 (4) ◽  
pp. 304-309 ◽  
Author(s):  
Stefano Erzegovesi ◽  
Laura Bellodi

Twenty years have passed from the International Classification of Diseases, Tenth Revision (ICD-10) to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) and, in the meanwhile, a lot of research data about eating disorders has been published. This article reviews the main modifications to the classification of eating disorders reported in the “Feeding and Eating Disorders” chapter of the DSM-5, and compares them with the ICD-10 diagnostic guidelines. Particularly, we will show that DSM-5 criteria widened the diagnoses of anorexia and bulimia nervosa to less severe forms (so decreasing the frequency of Eating Disorders, Not Otherwise Specified (EDNOS) diagnoses), introduced the new category of Binge Eating Disorder, and incorporated several feeding disorders that were first diagnosed in infancy, childhood, or adolescence. On the whole, the DSM-5 revision should allow the clinician to make more reliable and timely diagnoses for eating disorders.

Author(s):  
Timo D. Vloet ◽  
Marcel Romanos

Zusammenfassung. Hintergrund: Nach 12 Jahren Entwicklung wird die 11. Version der International Classification of Diseases (ICD-11) von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) im Januar 2022 in Kraft treten. Methodik: Im Rahmen eines selektiven Übersichtsartikels werden die Veränderungen im Hinblick auf die Klassifikation von Angststörungen von der ICD-10 zur ICD-11 zusammenfassend dargestellt. Ergebnis: Die diagnostischen Kriterien der generalisierten Angststörung, Agoraphobie und spezifischen Phobien werden angepasst. Die ICD-11 wird auf Basis einer Lebenszeitachse neu organisiert, sodass die kindesaltersspezifischen Kategorien der ICD-10 aufgelöst werden. Die Trennungsangststörung und der selektive Mutismus werden damit den „regulären“ Angststörungen zugeordnet und können zukünftig auch im Erwachsenenalter diagnostiziert werden. Neu ist ebenso, dass verschiedene Symptomdimensionen der Angst ohne kategoriale Diagnose verschlüsselt werden können. Diskussion: Die Veränderungen im Bereich der Angsterkrankungen umfassen verschiedene Aspekte und sind in der Gesamtschau nicht unerheblich. Positiv zu bewerten ist die Einführung einer Lebenszeitachse und Parallelisierung mit dem Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Schlussfolgerungen: Die entwicklungsbezogene Neuorganisation in der ICD-11 wird auch eine verstärkte längsschnittliche Betrachtung von Angststörungen in der Klinik sowie Forschung zur Folge haben. Damit rückt insbesondere die Präventionsforschung weiter in den Fokus.


2021 ◽  
Vol 40 (08) ◽  
pp. 598-608
Author(s):  
Ulrich W. Preuss ◽  
Eva Hoch ◽  
Wong Jessica Wei Mooi

ZUSAMMENFASSUNGDie ICD-10-Kriterien für alkohol- und substanzbezogene Abhängigkeit und schädlichen Gebrauch sind seit 1991 gültig. Ziele des Reviews sind, die Änderungen und Erweiterungen der Diagnosen zu substanzbezogenen Störungen im ICD-11 (International Classification of Diseases Version 11) am Beispiel der Alkoholkonsumstörungen zu erläutern sowie Gemeinsamkeiten und Unterschiede zum DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual 5), das vor allem in den USA gebräuchlich ist, darzustellen. Darüber hinaus folgt eine kritische Betrachtung des Übertrages von ICD-10- auf -11-Diagnosen sowie Limitationen und Kritik an der Konzeption des ICD-11 und hinsichtlich der Verwendbarkeit in der Praxis.


Author(s):  
Jessica W. M. Wong ◽  
Friedrich M. Wurst ◽  
Ulrich W. Preuss

Abstract. Introduction: With advances in medicine, our understanding of diseases has deepened and diagnostic criteria have evolved. Currently, the most frequently used diagnostic systems are the ICD (International Classification of Diseases) and the DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) to diagnose alcohol-related disorders. Results: In this narrative review, we follow the historical developments in ICD and DSM with their corresponding milestones reflecting the scientific research and medical considerations of their time. The current diagnostic concepts of DSM-5 and ICD-11 and their development are presented. Lastly, we compare these two diagnostic systems and evaluate their practicability in clinical use.


1994 ◽  
Vol 6 (4) ◽  
pp. 66-68
Author(s):  
M.J.A.J.M. Hoes

Gedurende de laatste jaren zijn nieuwe edities van twee grote classificatiesystemen uitgebracht. De American Psychiatric Association heeft in 1994 de vierde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) gepubliceerd en de Wereldgezondheids-organisatie in 1991 de tiende editie van de International Classification of Diseases (ICD-10). Van de laatste is hier het vijfde hoofdstuk (V of F) over psychische stoornissen van belang.Vergeleken met de DSM-III (-R) uit 1980 (1987) is de DSM-IV qua structuur niet veranderd. Vergeleken met de DSM-III-R zijn er wel quantitatieve verschillen: 105 veranderde categorieën op as-I, 3 veranderde op as-II, 9 nieuwe voorstellen voor klinische aandacht, 13 nieuwe diagnoses, terwijl 8 classificaties verwijderd zijn en as-IV anders is gestructureerd, naar type belasting in plaats van ernst van belastende factoren.


CNS Spectrums ◽  
2013 ◽  
Vol 19 (1) ◽  
pp. 62-68 ◽  
Author(s):  
Gregory S. Berlin ◽  
Eric Hollander

Compulsivity and impulsivity are cross-cutting, dimensional symptom domains that span traditional diagnostic boundaries. We examine compulsivity and impulsivity from several perspectives and present implications for these symptom domains as they relate to classification. We describe compulsivity and impulsivity as general concepts, from the perspectives of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM-5) Research Planning Agenda, and from the DSM-5 workgroups, literature reviews, and field trials. Finally, we detail alternative modes of classification for compulsivity and impulsivity in line with the Research Domain Criteria (RDoC) and International Classification of Diseases (ICD-11).


Author(s):  
Manfred Döpfner ◽  
Tobias Banaschewski

Zusammenfassung. Der Beitrag gibt eine kurze Übersicht über die Veränderungen in der Klassifikation von Hyperkinetischen Störungen und Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen nach ICD-11 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems). Sowohl in der Bezeichnung als auch in der Binnendifferenzierung lehnt sich ICD-11 erfreulicherweise an das DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) an. Auch die Aufgabe der ICD-10-Kombinationsdiagnose der Hyperkinetischen Störung des Sozialverhaltens zugunsten von Mehrfachdiagnosen ist zu begrüßen. Der Verzicht auf eine exakte Operationalisierung der Kriterien hilft einerseits bei der Einordung von Grenzfällen in der klinischen Praxis, macht es aber auch notwendig, für die Klärung der einzelnen Symptome auf das DSM-5 zurückzugreifen.


Health of Man ◽  
2021 ◽  
pp. 22-31
Author(s):  
Garnik Kocharyan

The article deals with the frequency of vaginismus, its definitions and criteria, which are presented in encyclopaedical sources, the International Classification of Diseases, 10th and 11th Revisions (ICD-10 and ICD-11), the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (USA) (DSM-V), as well as in publications made by some authors. It is reported that while ICD-10 presents psychogenic and biogenic variants of vaginismus separately, in ICD-11 the differentiation of sexual disorders into psychogenic and organic ones is cancelled. ICD-11 considers the brain and body as a unity, sexual dysfunctions being caused by an interaction of physical and psychological factors. In this way, a difference between the organic and inorganic is eliminated, organic and inorganic disorders being united. In ICD-11 vaginismus is reclassified into sexual pain-penetration disorder without dividing it into organic and inorganic forms and has its united code, HA20. The diagnosis “dyspareunia” in ICD-11 is preserved, but it is not divided into inorganic and organic variants. DSM-V uses the term “genito-pelvic pain/penetration disorder”. In this case it means a combined diagnosis, which unites vaginismus and dyspareunia. The decision about expediency of using such a generalized diagnosis in this classification is taken on the ground of the fact that both above sexual dysfunctions are highly comorbid and hardly differentiated from each other. Also the article lists the muscles, involved in the process of contraction in vaginismus, and discusses the possibility of existence of the phenomenon of capture of penis (penis captivus) in people. Besides, sociogenic, psychogenic and somatic factors, which can participate in the formation of the characterized pathology, are listed in detail.


2014 ◽  
Vol 56 (3) ◽  
pp. 279 ◽  
Author(s):  
Aarón Salinas-Rodríguez ◽  
Betty Manrique-Espinoza ◽  
Gilberto Isaac Acosta-Castillo ◽  
Aurora Franco-Núñez ◽  
Óscar Rosas-Carrasco ◽  
...  

Objetivo. Identificar un punto de corte válido para la Escala de Depresión del Centro de Estudios Epidemiológicos (CES-D) de siete reactivos, que permita clasificar a los adultos mayores según presencia/ausencia de síntomas depresivos clínicamente significativos. Material y métodos. Estudio de tamizaje con 229 adultos mayores residentes de los estados de Morelos y Tlaxcala en México, que fueron parte de la muestra de la Encuesta Nacional de Salud y Nutrición, 2012. Se estimó la sensibilidad y especificidad asociada con el punto de corte seleccionado usando los criterios diagnósticos del ICD-10 (International Classification of Diseases, 10th revision) y del DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fourth edition). Resultados. El punto de corte estimado fue CES-D=5. De acuerdo con el ICD-10, los valores obtenidos de sensibilidad y especificidad fueron de 83.3 y 90.2%, y un valor ROC de 87% y, según el DSM-IV, los valores fueron 85, 83.2, y 84%, respectivamente. Conclusiones. La versión abreviada del CES-D puede ser utilizada como una prueba de tamizaje para identificar casos probables de adultos mayores con síntomas depresivos clínicamente significativos.


Author(s):  
Dean G. Kilpatrick ◽  
Matthew J. Friedman ◽  
Amanda K. Gilmore

This chapter addresses the new section in the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) called ‘Trauma and stressor-related disorders’. All diagnoses within this category have two things in common: (1) a discrete traumatic/adverse event or experience that preceded the onset or aggravation of symptoms; and (2) a wide range of cognitions, emotions, and behaviours embedded within DSM-5 diagnostic criteria for each disorder. The chapter also discusses the comparable proposed diagnostic criteria for the eleventh edition of the International Classification of Diseases (ICD-11). Current considerations and challenges regarding the classification of stressor-related disorders are reviewed.


CNS Spectrums ◽  
2017 ◽  
Vol 22 (5) ◽  
pp. 404-406 ◽  
Author(s):  
Borwin Bandelow

Anxiety disorders are the most prevalent mental disorders and are associated with substantial healthcare costs and a high burden of disease. In this article, changes in the new Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders (the DSM–5) with respect to panic disorder/agoraphobia, generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, specific phobias, and selective mutism are compared with the International Classification of Diseases (ICD–10) system.


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